Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Les mer om personvern for detaljer.

Hva er forskjellen på overstyring og understyring?

Forskjellen på overstyring og understyring kan være vanskelig å huske. Vi går i dybden slik at du husker forskjellen neste gang noen spør.

Rattgrep og styreteknikk

Understyring og overstyring kan skje med alle kjøretøy. Det kan oppstå fordi bilen er lastet feil, fordi dekkene ikke er i orden, eller av andre grunner. Uansett er det sjåføren sin jobb å sørge for at det ikke skjer.

Understyring

Hvis en sjåfør dreier på rattet, og så svinger bilen mindre enn forventa, så kan man litt enkelt si at den understyrer. Altså fortsetter fremover uten at det egentlig var meninga. Hvis det skjer uten at det er forventet, for eksempel om det er plutselig veldig glatt, er det ofte at sjåføren prøver å svinge enda mer på rattet - og det kan gjøre at det blir enda vanskeligere å få svingt.

En annen grunn til at understyring oppstår er at forhjulene har for dårlig kontakt med underlaget. Det kan være mye vekt i bagasjerommet, eller enda verre, en tilhenger som er feil lastet. Men har man for tung tilhenger kan man like gjerne oppleve overstyring. Uansett kan det fort oppstå en farlig situasjon.

En bil med for tung last fremst på tilhengeren.

Overstyring

Overstyring er det motsatte av understyring - men hvordan får man svingt mer enn man styrer? Det er egentlig ikke så vanskelig, men vi tar den enkle forklaringen først: Hvis du svinger på bilen, og det er mye som dytter på bakhjulene, for eksempel en tilhenger, så kan bakenden bli skjøvet utover og putselig svinger bilen mer enn forhjulene svinger. På lastebil og buss kan man av og til oppleve saksing, som innebærer at en tilhenger har dyttet trekkvognen nesten helt rundt.

[POLL]

Men overstyring trenger ikke handle om at mye vekt dytter på bakenden av bilen. Det kan like gjerne skyldes et veldig enkelt prinsipp, som de fleste sjåfører kjenner til: Friksjon.

Se for deg to kuler som triller. Den kula med minst friksjon vil alltid prøve å komme først. På bilen betyr det at om forhjulene har mye friksjon og bakhjulene lite friksjon, vil bakhjulene forsøke å komme først. Det kjenner vi igjen som at bilen spinner, som igrunn ikke er annet enn en stor overstyring.